Mijn eerste indrukken - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joni Cousins - WaarBenJij.nu Mijn eerste indrukken - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joni Cousins - WaarBenJij.nu

Mijn eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Joni

29 September 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

Zo, er zit al meer dan een week op en de tijd vliegt voorbij. Ik heb nog steeds het idee dat ik op een lange vakantie ben en ik heb het ontzettend naar mijn zin! Mijn eerste vak begint morgen dus is dit denk ik een mooie tijd voor mijn eerste blog. Ik weet niet helemaal waar ik moet beginnen maar ik zal proberen zo chronologisch mogelijk te schrijven :)

Toen ik 18 september met het vliegtuig aankwam in Praag werd ik opgewacht door mijn Buddy, die ik had geregeld via de universiteit. Wat geweldig was dit, want zonder hem was ik waarschijnlijk al meteen de weg kwijt. Hij hielp me met het openbaar vervoer en nam me mee naar mijn dorm. Ik was blij dat ik daar niet alleen aankwam want de mensen achter de receptie spreken bijna geen woord Engels! Toen ik mijn sleutel uiteindelijk had en ik mijn kamerdeur opende was het wel even een beetje schrikken, ik heb namelijk nog nooit een kamer gedeeld en dat is toch wel hoe het eraan toe gaat hier. Het hele gebouw van de dorm is in een soort kille, communistische jaren '60 stijl maar dit heeft toch ook zijn eigen charme. Ik ben met mijn Buddy meteen maar wat gaan eten waardoor hij me wat meer informatie kon geven wat heel erg nuttig was. Ik ben toen de rest van de dag de stad in mijn eentje gaan ontdekken, iets wat ik nog nooit had gedaan maar wat toch bijzonder plezierig was. Het centrum van Praag is makkelijk te lopen en je hebt eigenlijk niet eens een kaart nodig om al het pracht en praal te kunnen bewonderen. Toen het donker werd ben ik terug gegaan naar de dorm waar ik Josca (mede ACW-student uit Rotterdam) weer zag.

Ik hoopte al snel mijn kamergenoot te leren kennen om op die manier makkelijk vrienden te maken, maar het meisje was steeds afwezig. Ze had haar spullen wel al achtergelaten op de kamer maar was niet meer komen opdagen. Josca en ik zijn dus de zaterdag en zondag de stad gaan verkennen en zijn prachtige plekjes tegengekomen. Ik denk dat iedereen die wel eens in Praag is geweest weet wat ik bedoel. We probeerden zo veel mogelijk zijstraatjes te betreden en vonden zo de leukste restaurantjes met die gezellige Tsjechische pub-sfeer. We vonden bijvoorbeeld op de tweede dag ook een klein festivalletje met een bandje, eten, bier, tweedehands kleding en zelfgemaakte artikelen. Alsof dit nog niet genoeg was stuitten we later op een soort buurtfeest/elektronisch muziekfestival waar we een heerlijke moderne versie aten van de traditionele broodknoedels.

De maandag daarop moest ik mijn volledige aanmelding afronden voor de dorm, hier stond ik wel een uur voor in de rij. Maar dit was niet voor niets want zo leerden Josca en ik een Duitse jongen kennen en later nog een Engels meisje waar we mee afspraken 's avonds wat te drinken. Het was ons namelijk nog helemaal niet opgevallen dat pal naast de receptie de ingang van het dormcafé zit! En dit is echt een superleuk cafe met aardig personeel, een tafelvoetbal-tafel en een mooi huiskamer gedeelte. Sinds ik dit ontdekte ben ik er flink wat avonden achter elkaar geweest en heb ik zo veel mensen leren kennen uit mijn dorm.

Op dinsdag begon de introductie van de Faculty of Humanities die zou duren tot en met vrijdag. Met al de mensen die we de avond erop hadden leren kennen in het café gingen we samen naar de faculteit om zo de rest van de studenten te leren kennen. De introductie was de eerste dag vooral om de rest te leren kennen en er bleken toch ook een aantal andere Nederlanders te zijn. We werden in groepjes gesplitst en kregen een echte Tsjechische student met ons mee die ons zou helpen met het krijgen van de studentenkaart. Wij als groep A hadden zoveel geluk met onze leuke gids, want ze liet ons later ook nog een geweldig café zien waar ik zeker nog een keer heen wil. Ik dronk er ook voor het eerst burcak (:boertsjek), dat is een jonge gefermenteerde wijn die alleen te krijgen is in deze tijd van het jaar. De andere dagen van de introweek vlogen voorbij en waren leuk omdat ik in die tijd veel nieuwe vrienden heb gemaakt. Avonden werden vaak afgesloten met een drankje met de groep en op vrijdag ging ik naar de treasure hunt die voor ons was georganiseerd. Hier leerde ik zowel weer nieuwe mensen kennen als nieuwe delen van Praag.

Op zaterdag had ik afgesproken om met Miriam, een meisje uit Duitsland, en Kama, een meisje uit Denemarken, het kasteel van Praag te bezoeken. We waren erheen gewandeld en bevonden ons zo al snel in prachtige sprookjesachtige straatjes en uitzichtpunten die een mooi beeld gaven van de stad. Het kasteel en de gebouwen er omheen waren prachtig maar we hadden uiteindelijk geen kaartjes gekocht en misschien bewaar ik dit ook wel voor het bezoek van Adriaan of mama en Úna. Wel gingen we daarna nog wat eten bij een aziatisch foodfestival aan de rand van de rivier waar we, alweer, een prachtig uitzicht hadden op de stad. Ik kon zo vanuit de plek waar ik at wel drie bruggen achter elkaar zien liggen. Diezelfde avond heb ik me ook nog aangesloten bij een internationaal diner dat een paar vrienden uit de dorm hadden georganiseerd. Uiteindelijk waren er wat griekse gerechten, waaronder een griekse salade, er was ook een spaanse tortilla, tsjechische gnocci met spinazie en soort crepes door mijzelf en wat andere meiden. De dag was dus zeer geslaagd en zo'n diner gaan we zeker nog een keer organiseren. Later op de avond vierden we ook nog de verjaardag van iemand in de dorm die daarvoor de speciale 'partyroom' van de dorm had afgehuurd. Hoe fancy dat ook klinkt, het is echt niet meer dan een soort bunkerkamer verlicht door tl-buizen. Maar het gezelschap maakte het leuk! We bleven er ook niet lang en vertrokken naar de stad waar ik in een heeele leuke club ben beland.

Door deze afsluiting van de avond kon ik zondag mijn wilde plannen om allerlei tweedehands kledingmarkten en -winkels af te struinen helaas niet voortzetten, want wát voelde ik me bagger. Helaas werd mijn kater later een griepje waardoor ik maandag ook niet veel heb gedaan. Waarschijnlijk maar beter voor het thuisfront, want zo had ik tenminste eens tijd over om een keertje te skypen. Maandagavond ben ik wel nog wat gaan drinken en vandaag (dinsdag) voel ik me gelukkig wat beter. Ik heb een vriendin geholpen met verhuizen uit de dorm naar een kamer in het centrum en heb daarna wat cactusjes gekocht om mijn dormkamer op te fleuren. En om de avond weer lekker traditioneel af te sluiten ben ik weer eventjes het dormcafé ingeslopen, maar dit keer voor een kop thee.

Oh en voor diegenen die het zich afvragen; mijn kamergenote is nog steeds niet hier geweest om te slapen dus voor nu heb ik mijn kamer voor mezelf wat ik helemaal niet erg vind.

Zo, een hopelijk niet al te lange omschrijving van mijn eerste 11 (!) dagen in Praag. Het is moeilijk om in woorden te zetten hoe ik me voel, maar ik ben werkelijk zó blij om hier te zijn. De mensen zijn geweldig, de stad is prachtig en ik ben nog niet eens begonnen aan mijn vakken. Mijn eerste vak begint morgen en ik denk dat ik weer een blog schrijf wanneer ik aan al mijn vakken ben begonnen om te laten weten hoe mijn echte studentenleven eraan toe gaat. Tot dan!

  • 30 September 2015 - 09:16

    Bente :

    Ooh joni, wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ik kijk al uit naar je volgende verhaal! Geniet ervan!
    Dikke kus en knuffel

  • 30 September 2015 - 10:06

    Sanne:

    Wat een super begin van je verblijf en mooie foto's zitten er tussen! Echt een stad voor jou, haha. Veel succes met je eerste schooldag. Dikke kus!

  • 30 September 2015 - 10:34

    Carole Nijskens:

    Leuke blog Joni, geniet ervan!!!
    Grtjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joni

Hoi! Op deze blog zal ik schrijven over mijn ervaring in Praag en mijn leven in Tsjechië. Ik studeer hier tot het einde van Januari 2016 aan de Faculty of Humanities. Hier kun je dus lezen over cultuurverschillen, mijn studentenleven en al het andere interessante dat ik tegenkom. Ik hoop het een beetje regelmatig bij te kunnen houden, maar als je niks van me hoort dan is dat waarschijnlijk een goed teken!

Actief sinds 29 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1036
Totaal aantal bezoekers 2031

Voorgaande reizen:

29 September 2015 - 31 December 2015

Studeren in Praag!

Landen bezocht: